Keer terug naar Monkey Island Review (Switch eShop)

Keer terug naar Monkey Island Review - Screenshot 1 van 5

In 1990 creëerde Ron Gilbert het baanbrekende point-and-click-avontuur The Secret of Monkey Island. Het greep harten en heeft 32 jaar niet meer losgelaten. In 1991 sloot hij Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge af met een geweldige cliffhanger. In 1992 vertrok hij uit Lucasarts, en het geheime derde deel van zijn trilogie ging als een gezonken schip legendarisch ten onder. Fangemeenschappen theoretiseerden en fantaseerden een paar decennia over waar het verhaal naartoe zou kunnen gaan, wanhopig op zoek naar bevestiging van Gilbert of zijn collega’s.

In 2013 schreef Gilbert: “Ik heb de game altijd als een trilogie voor ogen gehad” – een die hij alleen kon maken met “volledige controle over wat [he] maakte en de enige manier om dat te doen is om het te bezitten.” In 2015 schreef hij: “Monkey Island is nu eigendom van Disney en ze hebben geen enkele wens getoond om mij de IP te verkopen.” De laatste zucht van de fans wat als? werd gesnoven. Hij beklaagde zich jaarlijks over 1 april op zijn blog en bleef 18 jaar lang trots “Fools’ day free”. Hij twitterde ooit: “Als ik ooit nog een Monkey Island mag maken, zal ik het op 1 april aankondigen”.

Keer terug naar Monkey Island Review - Screenshot 2 van 5

Op 1 april 2022 grapte Ron Gilbert: “Ik heb besloten om nog een Monkey Island te maken.”

En hier zijn we. Om te zeggen dat Return to Monkey Island lang wordt verwacht, vat niet de mentale en emotionele pelgrimstocht samen van de ouder wordende gamers die als kinderen werden weggevaagd naar de kusten van Booty Island door een paar treiterende demonische ogen. Dit is een evenement spelen misschien wel het enige denkbare evenementspel in wat – ondanks enkele verspreide felle lichten in de afgelopen decennia – een frustrerend bezadigd genre is.

Maar wat is deze “terugkeer”? Een terugkeer naar het verleden: retrograde fanservice voor 40-plussers? Een terugkeer naar commerciële belangen: verwaterd Monkey Island om latere sequels van dubieuze canoniciteit tegemoet te komen? Of zou het kunnen… kan zijn… een terugkeer naar vorm voor het grafische avonturengenre – naar een tijd waarin je niet wist wat de point-and-click zou doen, en je was in vervoering door wat het deed?

Keer terug naar Monkey Island Review - Screenshot 3 van 5

Terrible Toybox, onder leiding van Ron Gilbert en Dave Grossman, is van plan iets nieuws af te leveren, maar tegelijkertijd is het hele spel doorspekt met mijmeringen over de vraag “Wat is het geheim van Monkey Island?” – de strijdkreet van gigantische apenkoppen over de hele wereld. We worden uitgenodigd om met Guybrush mee te gaan op parallelle expedities voor zowel het in-game Secret™ als een groter, transcendentaal geheim over waar we al die jaren naar hebben verlangd, en of een van beide ooit heeft bestaan.

Het wordt meteen duidelijk dat Return gaat leunen op zijn geschiedenis. Het titelschermmenu leidt spelers naar een plakboek dat een overzicht geeft van het verhaal tot nu toe. Dit omvat beleefd elk Monkey Island-spel, maar het is duidelijk welke prioriteit krijgen. Monkey Islands 1 en 2 krijgen een glorieuze hervertelling van meerdere pagina’s door middel van geschilderde foto’s in de nieuwe kunststijl van Return, waarbij elke gesp liefdevol is omhuld. The Curse of Monkey Island krijgt een nette spreiding van plotpunten op hoog niveau … en er waren nog twee andere games.

De meest overgevoelige Monkey Island-fans zullen een enigszins selectief respect voor post-Gilbert werken. Misschien was het onze verbeelding, maar er zijn voorzichtige kleine opgravingen gedaan in de richtingen waarin het verhaal werd genomen, met bijzondere interesse in hoe Elaine Marley werd geportretteerd. Wanneer Guybrush terugkijkt naar het beeld van Elaine bevroren in een standbeeld in The Curse of Monkey Island, zou zijn opmerking dat LeChuck “haar als meubels beschouwt” gemakkelijk gericht kunnen zijn op de schrijvers van die derde game. Bij elke gelegenheid wordt benadrukt dat de Elaine van de eerste twee games nooit gered hoefde te worden door Guybrush. Het is ironisch dat Gilbert en co-schrijver Dave Grossman moeite moeten doen om haar hier te redden.

Keer terug naar Monkey Island Review - Screenshot 4 van 5

Ondanks dit alles terugkijkend op de serie tot nu toe, voelt Return to Monkey Island fantastisch fris aan. Het bezit de nostalgie eromheen en draait dat vol vertrouwen in het weefsel van zijn verhaal. Er zijn nieuwe personages in overvloed die onmiddellijk onze harten wonnen – vrienden en vijanden – en de grote schaal van het avontuur biedt ruimte om te koesteren in opnieuw ontworpen versies van bekende plaatsen, terwijl ook tonnen nieuwe locaties vol mysterie en plezier worden opgeroepen. De grappen en doordringende dwaasheid zijn frisser dan ze ooit zijn geweest sinds 1991, waarbij ze de juiste momenten uitkiezen om de klassieke lijnen terug te roepen, maar ze niet tot de belangrijkste attractie maken. De nieuwe kunststijl spreekt voor zich en is prachtig in beweging – en wordt natuurlijk ook geoogst voor metafictionele grappen. De verscheidenheid aan perspectieven op de actie, de diepte van het landschap en de verrukkelijke complexiteit van de kleine werelden van de personages is uitstekend.

Maar de grootste triomf is waarschijnlijk de nieuwe interface, die het raamwerk biedt voor elk aspect van het spel om samen te werken in een rijke spelerservaring. Op Switch is dit met directe joystickbesturing van Guybrush, waarbij ‘R’ en ‘L’ worden gebruikt om interactieve elementen te markeren en er doorheen te bladeren. Dit biedt de verkennende ervaring van het zweven met de muis om het landschap te onderzoeken – de eerste vreugde van het bereiken van een nieuw gebied. In de zin van grafisch avontuur zijn er geen “werkwoorden” – geen selecteerbare soorten acties op het scherm om toe te passen op objecten in de wereld. In meer algemene zin zijn de werkwoorden echter oneindig. Waar sommige moderne grafische avonturen alle interacties hebben verminderd om “het ding met het ding te doen”, geeft Return to Monkey Island tekst weer om te laten zien wat het indrukken van een knop zal doen. Dus in plaats van altijd “Loop naar …”, “Pak op …”, “Praat met …”, “Kijk naar …” enz. , “Prijs de uitstekende …” enz. Dit wordt behandeld als een andere ruimte voor de schrijvers om te spelen – een plek voor meer grappen, verrassingen en beloningen voor vooruitgang.

Keer terug naar Monkey Island Review - Screenshot 5 van 5

De combinatie door deze interface van de graphics, het schrijven, het uitstekende stemwerk en de nieuwe ideeën en vrolijke bewerkingen in de muziek is subliem. Er is een sterk gevoel van gezaghebbende controle over de hele ervaring, alles stroomt samen om een ​​coherente visie te leveren – een verhaal van plezier, avontuur, verlossing en sentimentaliteit, uitgevoerd door zorgvuldig ontworpen en inspirerende puzzels, doorspekt met spelregels en terzijdes die hield ons aan het lachen.

Gezien de diepte van de bron van fanpassie, zou het zijn geweest absurd voor Return to Monkey Island om er niet op te tekenen. Gezien het specifieke geschreeuw om Ron Gilberts vervolg op zijn eerste twee wedstrijden, zou het absurd zijn geweest om daar niet op in te spelen. Evenzo zou het absurd zijn om de afhankelijkheid van dit spel van zijn roots ertegen te houden. Ja, mensen die al lang geen fan zijn van de eerste twee games zullen veel plezier met Return to Monkey Island, maar Terrible Toybox heeft het ongelooflijke verhaalpotentieel van fan-ijver gebruikt om iets zeldzaams en spectaculairs te leveren voor degenen die in de roos van de doelgroep vallen. Als jij dat bent, ga je gang en voeg een punt toe aan de onderstaande score.

Misschien heeft Return eindelijk een manier gevonden om te bestaan ​​dankzij de multimedia-rage van remake-als-a-genre, maar als dat het geval is, heeft het geen invloed gehad op het spel: het is gemaakt met totale integriteit en een aanstekelijke vrolijkheid die over elke tafereel.

Conclusie

Return to Monkey Island reikt tot in je hart, scheurt je verlangen om HET GEHEIM te kennen eruit en klemt het voor je gezicht. Hoe moeilijk het ook zou zijn om toe te geven dat The Secret of Monkey Island™ altijd een McGuffin is geweest, het is pijnlijk om te bedenken dat je 30-jarige verlangen naar de Monkey Island 3 is misschien precies hetzelfde. Verrukkelijk terwijl je beeft, presenteert Return voor je gefixeerde blik een fenomenaal point-and-click-avontuur, bruisend van passie en plezier. De hele weg door hoop je, pijnlijk, dat de grote onthulling eraan komt – en dan…